Gde i kako da kupim materijal za izradu nakita?’ je svakako prvo pitanje koje se nameće svakom ko je dobio ideju da sam pokuša nešto da napravi. Kao što sam već rekla u tekstu ’Kako početi sa izradom nakita’, naravno da će svako prvo potražiti u svojoj najbližoj okolini.

Ako to što tražite ne nađete u svojoj okolini, sigurno ćete se okrenuti internetu, ili samo da nađete informaciju gde možete naći, ili da preko interneta (online) i kupite to što vam treba.

Ali krenimo redom.

Na koje načine možete kupiti materijal za nakit?

1. Direktna kupovina u radnji

Po meni, najbolja varijanta, naravno, ako takva radnja uopšte postoji u vašem mestu ili bar široj okolini, i ako ima dobar izbor.

Možete videti ponudu na licu mesta, izabrati vrstu, veličinu, boju uživo. Svakako nije isto kad vidite nešto u katalogu ili na internetu, ili kada to vidite pred sobom. Možete se posavetovati sa prodavcem ako niste sigurni šta vam tačno treba i kako se koristi.

Možete kupovati manju količinu, tj. samo ono što vam u tom trenutku treba.

Ako ste materijal za nakit kupili u inostranstvu, možda čak postoji mogućnost da dobijete povraćaj poreza, ako je račun veći od određenog iznosa koji se razlikuje od države do države. U nekim državama ova mogućnost ne postoji, a u onima gde postoji, možda prodavnice nemaju takvu mogućnost. Svakako treba proveriti.

Kako se ostvaruje povraćaj poreza je malo duža priča, kojom se ne bih bavila ovog puta.

Šta još da kažem o direktnoj prodaji? Ništa, sve je tako jednostavno.

2. Online kupovina preko web-sajta

Ovo će biti poduža priča.

Kupovina online je jedini način ako nemate u blizinu fizičku prodavnicu. Za neke je ovo idealan način, jer kupovinu možete obaviti od svoje kuće. Naravno, da li će kupovina materijala za nakit online biti pravo zadovoljstvo ili noćna mora, zavisi od kvaliteta sajta, i njegove funkcionalnosti.

Bitno je da na sajtu možete što lakše da se snađete.

2.1. Koje zahteve bi trebalo da ispunjava dobar sajt za online prodaju?

  • Pre svega, sajt ne treba da bude preterano šaren i pretrpan informacijama, već da vam nudi informacije kada i gde su vam potrebne.
  • Kategorije proizvoda bi trebalo da budu jasno i logično definisane, da biste lakše našli ono što tražite. U slučaju materijala za nakit, postoji baš mnogo vrsta i podvrsta, pa je ovo veoma važno.
  • Trebalo bi da postoji mogućnost sortiranja (po nazivu, ceni,…), filtriranja (po kategorijama, dimenzijama, bojama,…) i pretrage.
  • Svaki artikal bi morao da ima bar jednu sliku koja ga što jasnije i vernije prikazuje.
  • Opisni tekst bi trebalo da daje što više informacija o nameni materijala, vrsti i dimenzijama. Još je bolje ako ima i originalnu šifru proizvođača, da biste bili sigurni da je to ono što tražite, ili da biste mogli da potražite više informacija na nekom drugom sajtu.
  • Podrazumeva se da cena mora biti jasno istaknuta.

Svi ovi zahtevi važe kad kupujete bilo šta, ne samo materijal za nakit. Oni nisu puko teoretisanje ili neka moja ‘profesionalna deformacija’. I svi zvuče logično i razumno, zar ne?

Ipak ima mnogo sajtova za online prodaju koji neke, ili mnoge od ovih zahteva ne ispunjavaju. U blažoj varijanti, kupovina će biti otežana i stalno ćete se nervirati dok kupujete. U težim slučajevima, pobeći ćete sa sajta ‘glavom bez obzira’. Ponekad imam utisak da oni koji su taj sajt pravili nikad nisu ni pokušali da ga koriste, ili da nemaju pojma o proizvodima koji se na njemu prodaju.

Sa druge strane, ima i web-radnji koje imaju sve ovo gore navedeno, ali je broj artikala koji prodaju toliko veliki da je to osnovna smetnja za njihovo korišćenje.

2.2 Plaćanje

Podrazumeva se da je vrlo važno da na sajtu budu jasno naznačeni uslovi kupovine i načini plaćanja i dostave. Takođe je dobro da i sam postupak kupovine bude što detaljnije objašnjen.

Plaćanje može biti pouzećem, uplatom preko računa, pomoću platnih kartica ili PayPala.

Koliko ja znam, nijedna online prodavnica materijala za nakit u Srbiji ne podržava plaćanje karticom ili PayPalom. Plaćanje je uglavnom pouzećem. Eventualno možete uplatiti direktno na račun, ali vam to samo odlaže isporuku, jer prodavac šalje naručene proizvode tek kada dobije dokaz da je novac ’legao’ na račun.

Sa druge strane, u svim online prodavnicama u svetu ćete morati i platiti online pre isporuke proizvoda. Oni nude plaćanje pouzećem eventualno samo za kupce u svom mestu ili okolini.

2.3. Isporuka i troškovi slanja

Online prodavnice u Srbiji naručenu robu isporučuju preko kurirskih službi ili Post Expressa. Troškovi slanja zavise od cenovnika ovih kurirskih službi, a neke online radnje nude i besplatnu isporuku za vrednost naručene robe preko nekog određenog iznosa. Neke prodavnice omogućavaju lično preuzimanje pošiljke.

Ako naumite da kupite nešto u nekoj stranoj online prodavnici, prvo proverite da li ona uopšte isporučuje robu u Srbiju. Nažalost, mnoge evropske online prodavnice nemaju Srbiju na spisku zemalja kada pokušate da se registrujete. Ako baš mnogo želite da kupite nešto od njih, možete pokušati da ih kontaktirate. Ja sam jednom tako uspela da kupim od britanske online prodavnice koja u spisku zemalja nije imala Srbiju, ali je imala Jugoslaviju (!?).

Strane online prodavnice obično imaju više varijanti slanja naručene robe, počev od zvanične državne pošte, sa ili bez praćenja pošiljke, do slanja svetskim kurirskim službama (DHL, UPS ili FedEx). Troškovi slanja zavise od vrste isporuke koju izaberete, a često i od težine naručene robe.

Neke prodavnice u inostranstvu nude besplatnu isporuku preko određenog iznosa naručene robe, ali se to najčešće odnosi na slanje u njihovoj državi. Ipak, ima i takvih koji ovu pogodnost nude za sve kupce.

Sa druge strane, opet nažalost, često se dešava da neke evropske prodavnice imaju mnogo višu cenu isporuke za Srbiju, nego za Ameriku. Verovali ili ne, tako je.

Online prodavnice iz Amerike bolje nemojte ni gledati, jer su troškovi isporuke zaista veliki. Ali zato Kinu i Hong Kong nemojte isključivati, troškovi isporuke mogu biti i vrlo niski, a za kupovinu na eBayu ponekad je isporuka besplatna. Naravno, besplatna isporuka iz Kine svakako ne može biti brza, računajte na 2 do 3 nedelje.

2.4. Cene i popusti

Većina sajtova za online prodaju bilo čega, pa i materijala za nakit, povremeno ima akcije sniženja cena određenih artikala i kategorija. Mada, primetila sam da oni koji često imaju takve akcije sa velikim sniženjima zapravo imaju nerealno visoke redovne cene. Cene na akciji su u stvari realne, a tim akcijama oni u određenom periodu forsiraju prodaju određenih proizvoda. Tako postižu da imaju veliki asortiman, ali ne moraju sve to u svakom trenutku da imaju na lageru. Ako ste ikada kupovali od Avona, na primer, znate o čemu govorim.

Mnoge online prodavnice u svetu nude tzv. količinske popuste. Znači, cena po jedinici mere je niža, ako kupite veću količinu istog artikla. Drugi nude popuste na celokupan asortiman koji raste sa ukupnim iznosom koji ste kod njih potrošili.

Ovakve popuste nisam videla ni kod jedne prodavnice u Srbiji. Očigledno kupovina materijala za nakit kod nas nije toliko masovna, da bi prodavci razmišljali o nečem takvom.

Ako se prijavite na newsletter prodavnice, dobijaćete obaveštenja o akcijama i popustima. Mnogi ne vole newslettere i mejling liste, jer se plaše da će ih posle stalno zatrpavati neželjenom poštom. Ali to vam se može i isplatiti, možete čak dobiti popust za prvu kupovinu, ili za rođendan, na primer. Ako neka radnja baš pretera sa ’spamovanjem’, u svakom trenutku se možete skinuti sa njihove mejling liste.

2.5. Dodatni troškovi kod kupovine iz inostranstva

Kad nešto kupite od online prodavnice iz inostranstva, platićete prodavcu vrednost robe i troškove isporuke, ali tu najčešće nije kraj.

Po važećim zakonima Srbije, na pošiljku od pravnog lica iz inostranstva vrednosti do 50 EUR fizičko lice plaća PDV (za materijal za nakit 20%), a ako je iznos veći od 50 EUR plaća se i carina od 10%. U osnovicu za obračun ulaze i troškovi isporuke. Preciznije rečeno, najpre se na cenu robe plus troškove isporuke obračunava carina, a onda se na sve to obračunava PDV.

Vrednost pošiljke se utvrđuje na osnovu računa koji je priložen uz robu, ali carinik može da odredi drugačiju osnovicu za PDV i carinu ako račun ne postoji ili ako „misli da vrednost nije realna„. Zaista, dešava se da osnovica za carinjenje bude veća iako postoji račun.

Na pošiljku iz inostranstva od fizičkog lica se ne plaćaju nikakve dažbine ako je vrednost pošiljke manja od 70 EUR. Kako se u ovom slučaju procenjuje vrednost pošiljke, to nigde nije jasno objašnjeno.

Na prvi pogled, deluje kao da smo prepušteni na milost i nemilost carinicima, i u praksi se ljudima zaista svašta dešava. Ali nije sve tako crno.

Po mom iskustvu, najverovatnije nećete platiti nikakve dažbine kada prvi put kupujete materijal za nakit od neke online prodavnice. Ja sam do sada nekoliko puta kupovala online iz inostranstva, a PDV i carinu sam platila samo kada sam dva ili više puta kupila od iste radnje. Ostali paketi su stigli neotvoreni, sa pečatom: ‘Ne podleže carinskoj kontroli’.

Molim vas da ovo ne uzimate za pravilo, ja samo kažem kako je bilo u mom slučaju. Vrlo je verovatno da na ovo utiče i veličina i težina same pošiljke. Hoću da kažem, da je neki od tih paketa bio veći i/ili teži, možda bi privukao pažnju i ipak bio pregledan.

Ima još jedna svetla tačka: Postoje online prodavnice materijala za nakit u Evropskoj uniji koje kupcima van Evropske unije ne obračunavaju PDV. Stvarno. Ja sam do sada pronašla dve takve, i uzgred, obe imaju veoma povoljne cene. Ovo je sjajno, jer bar ne morate platiti duplo PDV, i njihov i naš.

U svakom slučaju, moj vam je savet da kada odlučujete da li vam se isplati da nešto kupite online iz inostranstva, uračunate za svaki slučaj i taj dodatni PDV i carinu. Ako se ispostavi da ne morate da ga platite, utoliko bolje.

A ako ikada i mi uđemo u EU, nećemo više plaćati carinu i PDV za kupovinu u EU. Kako to utopijski zvuči!

3. Kupovina preko društvenih mreža (Fejsbuk, Instagram i sl)

U Srbiji se to najčešće svodi na to da preko privatne poruke prodavcu naručite šta biste želeli, pa vam on to pošalje i platite pouzećem.

U svetu, verovatno, inicira se plaćanje PayPalom, a onda vam prodavac šalje robu. U ovom slučaju se lako može desiti da je prodavac fizičko lice, pa je granica za obračun PDV i carine 70, a ne 50 EUR.

Ne znam koliko je za prodavce ovakva prodaja lakša, ali je za njih svakako jeftinija, jer ne moraju da podižu i održavaju sajt (a to zahteva dosta vremena i/ili novca, ako želite kvalitetan sajt).

Za kupca, ovakav način kupovine je prihvatljiv ako prodavac ima mali broj artikala koje prodaje. Ako imaju više artikala ili više vrsta, veličina, boja jednog istog artikla, situacija se komplikuje.

Nije lako sa Fejsbuk strane kupcu dati sve potrebne informacije, i organizovati pregled i izbor svega što se prodaje. Često se informacije ne ažuriraju, pa ne znate da li se to sa slike koju vidite i dalje prodaje, koja je trenutna cena, ima li ga na lageru.

Pretraživanje i filtriranje jednostavno ne postoji. Ako želite da kupite više artikala, pravite spisak u privatnoj poruci prodavcu, a koliko ćete ukupno platiti morate da sabirate ‘u glavi’ ili digitronom.

Svoje podatke, ime i adresu, verovatno morate slati svaki put. Osim ako prodavac te podatke vodi u nekoj svojoj evidenciji.

Sve u svemu, nije baš komforno. Naravno, ako je to jedini način da kupite to što vam treba, a baš vam treba, onda ćete se i potruditi.

Zaključak

Reklo bi se da je online prodaja smišljena da bi se kupcma olakšala kupovina, a prodavcima prodaja. Ali toliko toga treba imati na umu da je to mnogima previše komplikovano.

Nadam se da sam uspela neke stvari da vam približim, i da će vam moja iskustva pomoći u kupovini, bez obzira koji način da izaberete.

Pripremam još dva teksta o kupovini materijala za nakit:

  • o prodavnicama materijala za nakit u Srbiji, fizičkim i online,
  • o online prodavnicama u inostranstvu.

Ako imate nekih dodatnih pitanja o tekstu, imate neke informacije koje biste želeli da podelite, ili ideje o čemu biste želeli da pišem, možete me kontaktirati preko mejla ili ostaviti komentar ispod teksta. 

Možete se i prijaviti na mejling listu ako želite da prvi dobijete još informacija, saveta i novosti.

I naravno, ako vam se sviđa ovaj tekst, podelite ga sa prijateljima na društvenim mrežama.